This page contains a selection of chapters and articles that can be accessed online.

Heart of the Matter

Heart of the Matter: Bodies without Organs and Biopolitics in Organ Transplant Film”, in Angelaki: Journal of the Theoretical Humanities, 19:4, 23-36 (2014). See for the full Special Issue on Sacrifice and Cinema of Angelaki the online version here. As editor Costica Bradatan describes in the introduction "In Heart of the Matter Patricia Pisters four films in terms of Jean-Luc Nancy’s notion of the “intruder”: Alejandro Gonzalez Inarritu’s 21 Grams, Claire Denis’s L’Intrus, Stephen Frears’ Dirty Pretty Things,and Leon Geller and Markus Vetter’s Heart of Jenin. What emerges from this analysis is a renewed concept of sacrifice, one that brings about a switch from the original sense of religious offering to that of political and ethical resistance, areligious in nature. Download PDF.

Film laat je heel dicht bij een gevoel komen

See here for Interview in Het Parool 8 November 2014.  See also Interview Het Parool 8 Mei 2013.

Media als 'Beinvloedingsmachines'

De tekst van een voordracht voor de Vereniging Geschiedenis Beeld en Geluid tijdens het symposium "Waanzin en Media" op 26 september 2014 is online gepubiceerd in het Tijdschrift voor Mediageschiedenis.   Download PDF.

Image as Gesture: Notes on Aernout Mik's Communitas and the Modern Political Film

Published in Journal for Cultural Research, special issue on gesture, ed. by Elisabeth Watkins. First online 21 July 2014. DOI 10.1080/14797585.2014.920186The article can be downloaded from Taylor Francis online here  or download PDF.

A Metaphysical Star War? Celestial Consciousness in Contemporary Cinema

In Sonja Neef and Henry Sussman, eds. Astroculture: Figurations of Cosmology in Media and Arts. Wlhelm Fink Verlag, 2014, pp. 181-194. Download PDF.

The Neurothriller

In: The New Review of Film and Television Studies, January 2014, pp. 1-11.

Open Access for the Full Text at Taylor and Francis Online. Also available via this link and here in PDF.

Van bioscoopscherm naar hersenen

Een interview met Patricia Pisters door Kayleigh Tervooren (Journalistiek, Universiteit van Leiden)

Naast een aantal filmposters hangt een print van Muybridge, de grondlegger van het bewegende beeld. Dit is het kantoor van een filmwetenschapper in hart en nieren. ‘Ik ontdekte film toen ik in Frankrijk studeerde. Daar werd film serieus genomen en er heerste een echte cinefiele cultuur. Ik besefte dat je veel meer met film kan dan er met popcorn naar kijken’, vertelt Patricia Pisters, hoogleraar Filmwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.

Het Neuro-beeld maakt ruimte voor kwetsbaarheid

Een interview door Lietje Bauwens in VERS Magazine voor nieuwe beeldmakers is hier te lezen.

Madness, Miracles, Machines: Living in a Delirious World without Walls

In: Psychopathologies of Cognitive Capitalism, Part One. Ed. by Arne de Boever and Warren Neidich (Berlin: Archive, 2013), pp. 157-184.   

Download PDF article      Download PDF book

Thrillers en Telefoons

De wekelijkse doorgeefvraag van Folia en Het Parool: een wetenschapper stelt een vraag aan een collega in een ander vakgebied. Damiaan Denys (hoogleraar Psychiatrie en hoofd van de afdeling Psychiatrie, AMC) vraagt aan Patricia Pisters (hoogleraar Filmwetenschappen en hoofd van de afdeling Mediastudies): waarom komen er zo vaak telefoons voor in thrillers en horrorfilms? Lees hier het antwoord.