War and the Screen Machine: Film Lecture

Posted in Events on

War and the Screen Machine: Film Lecture by Patricia Pisters

9 mei 2019: EYE Film Institute

Patricia Pisters neemt je mee op een audiovisuele 'tour of duty' door hedendaagse oorlogsfilms. Ze laat zo zien dat oorlog en cinema een lange en verstrengelde geschiedenis hebben. Soldaten dragen camera's en andere media-apparaten met zich mee, en het slagveld is geëxplodeerd op meerdere schermen, waardoor onze gezichtspunten versplinterd zijn geraakt.

In zijn boek War and Cinema laat Paul Virilio zien hoe militaire technologieën en de logistiek van oorlogvoering zich gelijktijdig hebben ontwikkeld met film en entertainment. Van kleurenfilm tijdens de Tweede Wereldoorlog tot videogames en drone-operaties: er is een nauw verband tussen oorlogs- en mediatechnologieën.

In haar lezing schetst hoogleraar Patricia Pisters een overzicht van de hechte banden tussen oorlog en media. Ze bespreekt verschillende mediastrategieën om de oorlog te coveren in onze hedendaagse genetwerkte sociale-mediacultuur. Oorlogsdagboeken van soldaten op het slagveld, bewakingsbeelden, reportages van embedded journalisten, documentaires en vlogs zijn een essentieel onderdeel van het strijdveld, en al die gezichtspunten vechten om aandacht.

schermmachines

De lezing wordt geïllustreerd met fragmenten uit oorlogsfilms zoals Redacted van Brian De Palma. Ook is er speciale aandacht voor de traumatische en posttraumatische effecten van (gemedieerde) ervaringen. En wat zal er gebeuren wanneer 'schermmachines' gaan nadenken en zelf gaan handelen in toekomstige AI-gevechten?

 

Shell Shock: Opening Night

Posted in Events on

22 maart 2019: 19.15 EYE Film Insititute

Angst, woede, verwarring, trauma’s, verdriet – maar ook onvoorstelbare veerkracht. In het programma Shell Shock brengen filmmakers, filosofen, schrijvers en sprekers je zo dicht mogelijk bij de ervaringen van mensen na een periode van oorlog en geweld. Op de openingsavond komen regisseur Morgan Knibbe, filmprofessor Patricia Pisters en filosoof Hans Schnitzler voorbij om te vertellen over de verwerking van oorlogsgeweld in film. Vertoning van Morgan Knibbes Gouden Kalf-winnaar The Atomic Soldiers.

Pisters en Schnitzler verzorgen flitslezingen en Knibbe gaat na vertoning van The Atomic Soldier in een Q&A in op de totstandkoming van zijn film, die het Gouden Kalf kreeg voor Beste Korte Documentaire.

Tijdens het onderzoek voor zijn eerste speelfilm verzamelde Knibbe (Those Who Feel the Fire Burning) onthutsende verhalen van de getuigen van de Amerikaanse atoomproeven in de jaren vijftig. Ze hebben decennialang gezwegen en doen nu voor het eerst hun verhaal, recht in de camera. Hun openhartige getuigenissen zijn onthutsend, het resultaat is een indringend document over de militairen die op de plek des onheils aanwezig waren.

De avond wordt muzikaal omlijst door optredens van Okapi, Soon en Eva Hoogland.

Shell Shock duurt tot en met 21 mei.

 

 

Imperfections: Mistakes, Noise, Cracks Today

Posted in Events on

Image copyright: Mary Ponomareva. 

Imperfections: Mistakes, Cracks, Noise Today   
 
The Sublime Imperfections research collective (Amsterdam) devotes a round table + performance event to aesthetics & discourses of imperfection, mistakes, glitches and noise, repair and distortions. The event is part of aconference that address cravings for imperfection in design, music, art, writing, psychology, and genetics.
 
Featuring Mieke Bal, Graham Dunning, Linor Goralik, Patricia Pisters, Ellen Rutten, Yuriko Saito, DJ Trish Trash.
 
12 March, 2019, 18:00-23:00, Sexyland, Ms. Van Riemdijksweg 39, Amsterdam. Entrance is free but space is limited; register via sublimeimperfectionsassistent at gmail dot com. For updates follow our Facebook event.
 
In recent decades, the trend to present imperfections as a plus rather than a problem has resonated across a scala of social disciplines and a range of world localities. Designers respond to hi-tech perfection with a love for wonky forms. Psychologists tell us to embrace imperfection in a mediatized age. Artists and musicians toy with electronic glitches and cracks. Philosophers and biologists plea against perfection in genetic engineering.
The Sublime Imperfections research collective (Amsterdam) devotes a round table + performance event to these and analogous discourses & aesthetics of mistakes, cracks, and noise today.
 
At the round table (18:00-20:00), leading thinkers and practitioners of the imperfect interrogate the contemporary craving for cracks, mistakes, and noise. When & why do artists, writers, filmmakers, and designers hail mistakes? Why do shabby chic and urban-ruin cults so easily lead to elitism or poverty porn? What does repair mean in times of love for the non-polished? And is a politics of imperfection and failure an answer to the Trumputin era?
 
Speakers: Mieke Bal (Amsterdam) – prizewinning cultural theorist, video artist, ASCA-founder!, and author of aoThinking in Film (Bloomsbury 2013); Linor Goralik (Tel Aviv/Moscow) – designer, fashion scholar, poet and author of Found Life (Columbia UP 2017); Yuriko Saito (Rhode Island) – professor of philosophy, author of Everyday Aesthetics (Oxford UP 2008); Joanna van der Zanden (Amsterdam) – curator, initiator of ao the Repair Manifesto. Moderators: Patricia Pisters (Amsterdam) – professor of media studies, author of ao The Neuro Image (Stanford UP); Ellen Rutten (Amsterdam) – professor of literature, initiator of the Sublime Imperfections project.
 
The performance program (20:00-23:00) unites performers/DJs with a predilection for cracks, noise, and trash. DJTrish Trash (Amsterdam) creates music & autonomous work inspired by vintage magazines, graphical and architectural shapes. Graham Dunning (London) works with array of turntables, contraptions, smashed vinyl, recycled objects. Combined his performances – which recently staged in ao Berlin, Oxford, London, Madrid – draw on rhythm and repetition, experimentation and improvisation. Glice (Amsterdam) – Melle Kromhout & Ruben Braeken – produces dark noise improvisations fused with post-industrial & post-classical sound structures. Curated by Caleb Kelly (Sydney) – media theorist, curator, author of ao Cracked Media (MIT).
 
‘For Bal research is pure marvel, a creative form of thinking where science becomes art’ Metropolis M
 
‘Windswept and expansive in its bruised intimacy’ Wire Magazine on Graham Dunning
 
Guests are also welcome at the Imperfections conference of which the event is a part, and which unites 17 imperfection experts and practitioners in cultural and critical analysis, history, literary studies, marketing, design, philosophy, music, art, linguistics, and area studies. The meeting, which brings together specialists from Western and Eastern Europe, the Middle East, the United States, and New Zealand marks the conclusion of the NWOresearch project Sublime Imperfections. Click here for a program and registration details.
Register via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. (for ‘round table,’ ‘performances,’ or ‘both’). 

Psychedelica en Wetenschap

Posted in Events on

Psychedelica en wetenschap

Een interdisciplinaire benadering

 

Vanuit verschillende disciplines binnen de gezondheidszorg, de sociale wetenschappen en de geschiedschrijving spreken specialisten over de studie van psychedelica. Dit symposium, bedoeld voor wetenschappers, kan de basis leggen voor een Nederlands netwerk en daarmee effectiever aansluiten bij het internationale onderzoek op dit terrein. Het wordt georganiseerd door de KNAW en Stichting OPEN. Lees hier meer over het programma dat plaats vindt op 25 maart 2019.

 

Poetics of Horror

Posted in Events on

Grace Jones: Bloodlights and Bami

Posted in Favorites on

Sophie Fiennes Grace Jones: Bloodlights and Bami (2018) is an absolute 'must see' - best documentary 

of the year. Will stay with you for a very long time.